Blog - Slachtoffer of verantwoordelijkheid nemen


Slachtoffer of verantwoordelijkheid nemen

Vaak gaan de dingen anders dan je plant of verwacht. De ene keer maakt het niet veel uit en de andere keer verzet je je er heftig tegen. Op deze laatste reactie ga ik dieper in:
• Wat maakt dat je je verzet?
• Is deze reactie adequaat?
• Wat zijn de herkenningspunten in je gedrag?
• Hoe kun je je minder geëmotioneerd voelen?


Je verzet je tegen de situatie omdat je een verwachting hebt over hoe het zou moeten verlopen. Die verwachting is gebaseerd op ervaringen uit het verleden. Vaak voel je je kwaad of teleurgesteld als die verwachting niet uitkomt. Meestal leidt dit tot TERUGTREK- OF AFHAAKGEDRAG en dat belemmert je om adequaat te reageren in het hier en nu.


We zijn in het algemeen meer bezig met wat we niet willen dan met wat we wél willen. Een focus op wat je niet wilt, geeft ook aanleiding tot communicatie over wat je niet wilt. Je brengt jezelf hiermee in een afhankelijke positie omdat je aan anderen vraagt of zij zich willen aanpassen. Als zij dat niet doen, kun jij er ook niets aan doen en stel je je op als slachtoffer.

Herkenningspunten zijn:
• Hopen en wachten
• Uitvluchten en excuses
• Zelfbeklag
• Anderen de schuld geven

Je kunt de volgende gedachten hebben:
• Oh, dit heb ik al een keer meegemaakt!
• Ik weet precies hoe dit zal gaan.
• Zie je wel!
• Waarom moet mij dit altijd overkomen?

Hoe kun je verantwoordelijkheid nemen?
1. De eerste stap om adequaat te reageren is: accepteren van de situatie. Je kijkt naar de situatie zoals die werkelijk is. Dat deze afwijkt van wat jij wilt, is duidelijk.

2. De tweede stap is: kijk naar wat jouw mogelijkheden zijn om de situatie te beïnvloeden. Deze mogelijkheden liggen in het hier en nu. Ga ervan uit dat de ervaring die je tot nu toe (waarschijnlijk automatisch) hebt gebruikt, je niet heeft geholpen. JE ZULT ANDERE ERVARINGEN MOETEN AANSPREKEN EN GEBRUIKEN. Het kan zijn dat die niet direct voor de hand liggen. Het kan ook zijn dat die ervaringen nieuw zijn en dat je nog niet weet waartoe ze zullen leiden. Het vraagt IMPROVISATIE EN LEF om deze mogelijkheden te onderzoeken.

Je hebt in iedere situatie de keus: of je verzetten en slachtoffer zijn, of accepteren en verantwoordelijkheid nemen.

Twee voorbeelden om het verschil te verduidelijken tussen de werking van slachtoffergedrag en verantwoordelijkheid nemen. Met andere woorden: verzet je je tegen de situatie zoals die is of accepteer je de situatie en doe je er je voordeel mee?

VOORBEELD 1

Slachtoffergedrag
Je ergert je aan je nieuwe collega omdat hij eigenschappen heeft die jij niet ziet zitten. Als snel bedenk je hoe je hem kunt ontlopen en op welke manier je hem weg kunt krijgen; alleen omdat hij anders is.

Verantwoordelijkheid nemen
Je wilt weten waarom je je precies zo ergert aan die nieuwe collega. Wat kun je daaruit opmaken? Van welke eigenschappen van hem kun jij leren? Hoe kun je dit inzicht gebruiken om jouw doelen te bereiken?

VOORBEELD 2

Slachtoffergedrag
Als leidinggevende vind je het moeilijk om de werkzaamheden te delegeren. Reden hiervoor is dat je bang bent dat zaken uit de hand lopen en jij daarop zult worden beoordeeld. Ondertussen sta je wel onder grote werkdruk en leiden je resultaten eronder. Je werkt harder en harder en je wordt steeds meer ontevreden.

Verantwoordelijkheid nemen
Je erkent je faalangst. Je maakt jouw zorgen bij het delegeren van werkzaamheden bespreekbaar. Je maakt bij het houden van afspraken rekening met deze faalangst door heldere en meetbare afspraken te maken. Je doel is je werk goed af te leveren, maar je relativeert de gevolgen van eventueel falen.

Verantwoordelijkheid nemen : 1. STOP - 2. KIJK- 3. CORRIGEER- 4. NEEM INITIATIEF
1. Stop met automatisch reageren
2. Kijk wat er precies aan de hand is
3. Corrigeer: Wat is nu het verstandigst om te doen?
4. Neem initiatief: probeer het uit

Een duwtje in de rug nodig? Mail dan naar judith@dezoetecitroen.nl of bel met 06-12754839

Terug

Copyright © 2018 | Judith Deliën - A: Koningsdiep 15, 5172 AT Kaatsheuvel - T: 0416-28 19 55 - M: 06-127 548 39 - E: judith@dezoetecitroen.nl